You are viewing Najah Nasrudin's blog. Born in '93. Currently persuing my bachelor in BBA(Hons) Finance. Sit back and relax. You're about to read Najah Nasrudin's life experiences. You can also find me here- www.nabilahnasrudin.tumblr.com

Thursday, February 16, 2012

Two weeks left before final.

There's so much things running on my head right now. Minggu ni busy gila dengan Open College, kereta berhias, FAR test and so much more. Rasa macam 24 hours tu  tak mencukupi. Ni semua for the sake of nak dapat kolej sem depan. Kang tak active tak dapat duduk kolej, dah susahkan mak ayah pulak nak cari rumah sewa bagai.


Bercakap pasal FAR, ahad ni ada test which involving Final Account. And aku tak tahu apa apa. Aku tak tahu macammana nak describe. Cuak nak mampus kot! Rasa pointless je pergi class FAR for several hours every week tapi tak pernah nak faham. Tipulah kalau aku cakap aku tak faham satu benda pun. Ada yang aku faham tapi terlampau sikit. Contoh macam kau nak bawak kereta tapi kau hanya pandai start enjin je, macam tulah aku. Apa yang aku faham tu takkan dapat markah banyak punn. Kalau cakap pasal FAR aku mesti sedih. Setiap kali nak belajar FAR dalam bilik, my roomates terangkan yang I have to bukak account this and that. Then I asked them back 'How?'. Bila dia suruh bukak account tu, aku boleh tanya macammana? Can you imagine? Then my roomates explain this and that, aku dah give up sebab aku tak faham dia tengah cakap pasal apa. And aku tutup buku and study benda lain. 


Carry marks aku untuk FAR adalah yang paling teruk aku rasa. Aku rasa aku boleh buat cuma entah. Aku kena study sendiri dulu, baca je apa yang ada. My friends kat sini always bagi semangat yang diorang akan tolong aku. My bestfriend, Rafaa pun ada cakap pasal her friends yang manage to succeed masa final even carry marks dia teruk. Sincerely, cerita tu yang jadi pembakar semangat aku. Kalau orang tu boleh buat, aku pun boleh. Cuma kena struggle sikit lah. Masa test haritu pun, malam tu study macam orang gila kott. Nana and Ekin yang ajarkan semua benda dalam masa berapa jam je. Credit kat diorang sebab walaupun aku failed, aku bangga sebab aku lagi sikit je nak lulus. And aku jawab test tu atas usaha aku sendiri. Aku bangga.


Kalau tengok nota FAR aku, kemas gila. Semua assignments yang lecturer tu bagi, aku buat. Neatly pulak tu. Tulis pakai pen padahal kalau tengok budak budak lain, assignment diorang macam conteng-conteng kat kertas je. Nak tanya dari mana aku tahu buat semua assignments tu? Aku meniru orang. I always managed to dapatkan assignments from orang lain yang dah siap and copy them all. Daripada aku tak buat langsung, baik aku tiru. At least bila aku dah faham nanti, aku boleh refer balik kat assignment tu and know how they get the answer. Aku sangat takut untuk terima hakikat yang final is just around the corner. Aku taknak musnahkan harapan Umi Walid. Aku taknak jadi contoh yang tak berguna untuk adik-adik. Nanti diorang fikir yang aku ni kakak tak boleh pakai.


I'm doing this for the sake of my Umi. Umi yang pilih course ni untuk aku because she knows apa yang terbaik untuk anak dia. Aku tak kesah, aku ikut je. No! Umi tak pernah paksa aku to study this and get good grades. Umi terima apa je result aku nanti. Umi takkan marah. So, aku akan cuba buat sehabis baik untuk buktikan yang pilihan Umi tak salah. Its never to late kann? And one more thing, Allah hanya bagi dugaan yang kita mampu hadapi. If Allah bagi kita kesusahan, Allah jugak akan tolong kita keluar dari kesusahan tu. Aku percaya tu.

No comments:

Post a Comment