You are viewing Najah Nasrudin's blog. Born in '93. Currently persuing my bachelor in BBA(Hons) Finance. Sit back and relax. You're about to read Najah Nasrudin's life experiences. You can also find me here- www.nabilahnasrudin.tumblr.com

Tuesday, April 17, 2012

My first day of work.

Okay first of all, entri ini didedikasikan untuk my bestfriend, my one and only Rafaa. Actually semalam Rafaa punya first day tapi officially-nya harini yang betul-betul dia bekerja. Alah korang tak faham kan? Takpelah. So I decided nak share experience story bout my first day masa kerja kat my mydin dulu. 


2011 adalah tahun yang sangat memberi makna untuk aku. Tahun tulah baru nak jadi dewasa, kerja hidup sendiri semua sementara nak tunggu result SPM tu. Macam-macam kerja aku buat time tu. First kerja kat tuition centre and bos kat situ cikgu tuition aku dulu. Memang lek je ah datang kerja lambat then masa tengah kerja beronline sana sini. Kata anak murid kan. So itu takdalah chalengging sangat since bos pun buat macam kawan je.


Then aku kerja kat kedai baju kat Giant. 9 pagi sampai 10 malam. Aku tak suka kat situ sebab gaji kecil and takda cuti. Yang lain okay je sebab aku jaga kedai tu sorang-sorang. Bos datang pun seminggu sekali macamtu so tak stress sangat. And kena layan customer bila diorang nak beli baju. Tapi kalau takda customer, kau nak tergolek terlentang ke suka hati kau lah. 


Bila dah berhenti kat situ, semua kawan aku dapat masuk UiTM and sambung study. Tapi aku tak dapat, sedih gila! Ahh ini the hardest time untuk last year kot. Feels of rejection tu membuak-buak rasanya. Menangis tak payah cerita, setiap hari kott! Lepastu aku kerja kat my mydin. Nasib baik dekat sangat dengan rumah aku so macam senang nak balik rehat ke apa. Tapi itupun walid yang hantar and ambil balik rumah. Haha anak manja, semua orang ejek macamtu =,=


Masa first day kerja tu, aku menangis balik rumah. Time malam nak tidur tu, aku menangis. Sebab nilah first pekerjaan aku yang official. Yang kena ada akaun bank, KWSP segala hal, kena datang on time, kena pakai uniform yang dia bagi, ada bos yang duduk kat situ tengok aku buat salah ke apa. Andddddddddddddd! Aku tak boleh duduk langsung! Cashier my mydin memang tak boleh duduk ye, kerusi tidak disediakan. HARAP MAKLUM.


So aku pun berdiri macam apa for the first day tu. Siap tanya akak-akak cashier yang senior tu tak penat ke berdiri, tips macammana diorang boleh tahan berdiri lama and yadayadayada. Malam tu nangis :/ Barulah aku tahu macammana susahnya nak dapat duit tu. Kerja penat penat dapat seribu, eh sikit sangat untuk nilai masa kini. Tapi aku always berpegang 'Alah bisa, tegal biasa' and it works. Tak percaya kalau korang alami sendiri korang mesti faham. Lama-lama confirm biasa dah, confirm!


To my beautiful Rafaa, you will get used to it. You will, trust me. Always takecare and jaga diri baik-baik. *Eh sama kan maksud dia? Nak pergi makan, nak balik malam ke apa hati-hati. And a very good luck for your upcoming days. I know you can do it. I'll pay a visit nanti :D

No comments:

Post a Comment