You are viewing Najah Nasrudin's blog. Born in '93. Currently persuing my bachelor in BBA(Hons) Finance. Sit back and relax. You're about to read Najah Nasrudin's life experiences. You can also find me here- www.nabilahnasrudin.tumblr.com

Friday, June 1, 2012

Umi kata hidup kita ni bukan sentiasa menongkah langit.

Faham tak maksudnya? Sebab mula-mula aku dengar pun aku tak mengerti maksudnya. Maksudnya kita hidup kat dunia ni bukan sentiasa tengok langit je kerjanya. Ada masa kena pandang jeling apa yang ada kat bawah ni jugak. Erti kata lain yang mudah, hidup ni umpama roda. Kadang kita kena lenyek kat bawah kadang kita bersenang lenang kat atas.


Apabila difikirkan balik, apa maksud sempurna bagi kalian? Setiap individu berbeza pandangan dan pengertian mereka tentang 'sempurna'. Tak ada manusia yang sempurna kat dunia ni. Kalau kita tengok orang tu dari pandangan mata kita sempurna pasti ada juga yang tak kena. Kalian cari sendiri apa maksud sempurna bagi kalian ya.


Soalan seterusnya, pentingkah sempurna itu? Ada yang kata cantik itu sempurna. Lalu bergunakah cantik itu kalau empunya diri tak berbudi bahasa? Lalu bergunakah cantik itu kalau empunya diri badannya berbau hapak tak gosok gigi? Lalu bergunakah cantik itu kalau hatinya busuk? Lalu bergunakah cantik itu kalau empunya diri asyik kerja nak dengki kat orang, tak senang duduk dengan kehidupan orang lain?


Ada yang kata pandai itu sempurna. Bergunakah pandai itu kalau empunya diri tak reti nak guna kepandaian kearah kebaikan? Bergunakah pandai itu kalau empunya diri semata-mata nak berlagak dengan kepandaian yang ada? Bergunakah pandai itu kalau empunya diri hanya akan gunakan kepandaian itu sebagai lesen untuk mengutuk dan memandang rendah pada orang lain?


Ada yang kata kaya itu sempurna. Bergunakah kaya itu kalau empunya diri tak tenang hidupnya? Bergunakah kaya itu kalau empunya diri tak lena tidurnya? Bergunakah kaya itu kalau empunya diri tak reti guna sebaiknya? 


Ada yang kata beragama itu sempurna. Mohon fahamkan apa yang aku maksudkan disini. ISLAM ITU SEMPURNA tapi beragama belum tentu sempurna.  Bergunakah beragama itu kalau empunya diri tak praktikkaannya? Bergunakah beragama tu kalau empunya diri tak hormat orang sekeliling, tak hormat orang tua? Bergunakah beragama itu kalau empunya diri taknak bantu sesama manusia?


Mereka yang menghafal satu Al-Quran itupun kalau tidak menggunakan hafalan mereka sebaiknya, depan pintu syurga nanti ditahan dan disoal lagi. 


Sampai satu tahap, kita akan berdepan dengan situasi ini. 'Lebih baik aku jumpa perempuan yang hodoh asalkan hatinya baik'. 'Lebih baik aku berurusan dengan orang yang sederhana IQnya daripada berurusan dengan orang pandai tapi tak reti nak jaga budi bahasa'. 'Lebih baik aku miskin asalkan hidup aku aman bahagia, tidur aku lena'. 'Lebih baik aku tahu sikit dan beramal dengannya daripada aku hafal satu Al-Quran tapi tak beramal dengannya'.


Teringat satu insiden. Si A bertanyakan sesuatu kepada Si B. B ni budak pandai sangat. Lalu B menjawab 'Kalau kau nak tanya, kau kena pronounce dalam English. Aku tak retilah bahasa melayu ni'.


Ingat, dalam kubur nanti 'Marabbuka' jugak yang disoal. Time tu kau nak cakap apa kat malaikat? 'Eh aku tak faham lah bahasa arab, kau kena translate english dulu baru aku faham'. Macamtu?

No comments:

Post a Comment